Comunicate FSLI
FSLI: Cadrele didactice ar trebui să scape de birocrația sufocantă, până la începutul anului școlar viitor!
Federațiile din educație-întâlnire cu Premierul României pe tema problemelor din învățământ
Comunicat de presă, 19.11.2019
Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ, alături de celelalte federații reprezentative din sistemul de educație, a participat astăzi, 19.11.2019, la o întâlnire cu Premierul României, Ludovic Orban și cu ministrul Educației și Cercetării-Monica Anisie. În cadrul întâlnirii au fost discutate principalele probleme cu care se confruntă sistemul de educație din România.
Reprezentanții Federației Sindicatelor Libere din Învățământ au cerut astăzi Premierului României, Ludovic Orban, precum și ministrului Educației și Cercetării- Monica Anisie rezolvarea de urgență a efectelor pe care le produce modificarea art. 66 din Legea Educației Naționale referitoare la numărul de ore din planurile cadru.
Am solicitat prorogarea termenului de aplicare a acestei legi pentru a elimina tensiunile apărute în rândul cadrelor didactice din învățământul preuniversitar generate de riscul pierderii locului de muncă. În perioada următoare vor fi purtate discuții la M.E.C. pentru a se găsi soluții la problemele generate de modificarea legislației astfel încât nimeni să nu aibă de suferit, fie că vorbim de elevi sau de cadre didactice.
Un alt punct al discuției a fost cel referitor la bugetul pentru educație care urmează să fie alocat pentru anul 2020, având în vedere că până acum niciun guvern nu a respectat prevederea din LEN conform căreia educației trebuie să i se aloce 6% din PIB. Premierul României a spus că și-ar dori să poată mări bugetul educației, iar decizia se va lua după ce se vor face toate calculele bugetare.
În ceea ce privește creșterile salariale pentru angajații din învățământ, prevăzute a se acorda de la data de 1 ianuarie 2020 și de la data de 1 septembrie 2020, Premierul s-a angajat că prima majorare se va aplica, urmând să se stabilească ce se va întâmpla cu a doua tranșă, iar un răspuns clar va fi dat peste două săptămâni. De asemenea, angajamentul părții guvernamentale a fost că vor fi identificate în perioada următoare și fonduri pentru punerea în aplicare a hotărârilor judecătorești.
Repezentanții FSLI au adus în discuție problema costului standard per elev/preșcolar incorect calculat în acest moment, reprezentanții Guvernului României acceptând demararea discuțiilor în perioada imediat următoare privind acest cost standard. De asemenea, am solicitat găsirea soluției pentru finanțarea copiilor cu vârsta minimă de 2 ani care se regăsesc în învățământul preșcolar.
S-a cerut respectarea prevederilor Legii nr.153/2017 privind calculul corect al unor drepturi salariale, precum dirigenția, gradația de merit, învățământul special și simultanul.
În cadrul discuțiilor de astăzi au fost abordate și următoarele teme de interes major pentru educație: necesitatea stabilirii normativelor pentru personalul didactic auxiliar și nedidactic; regulamentul privind sporurile pentru condiții de muncă; analiza privind oportunitatea reorganizării Ministerului Educației, în sensul Înființării Ministerului Învățământului Preuniversitar și a Ministerului Învățământului Universitar.
“În cadrul întâlnirii de astăzi au fost prezentate cele mai importante probleme din sistemul educational.Peste două săptămâni vom avea o nouă întâlnire, în cadrul căreia vom primi rezultatul analizelor făcute pe fiecare temă în parte.Considerăm că problemele din educație sunt extrem de importante și necesită rezolvare de urgență. Sperăm că în urma analizei care va fi făcută în cadrul Executivului, prin intermediul ministrului Educației Naționale și a ministrului Finanțelor Publice, vor fi găsite căile prin care vom opri efectele negative ale modificării art. 66 din LEN și se vor găsi soluții la problemele legate de acordarea drepturilor salariale. Nu în ultimul rând, Guvernul are restanțe în fața angajaților din învățământ, cea mai mare fiind acordarea a 6% din PIB pentru educație. Milităm pentru rezolvarea acestor doleanțe prin intermediul negocierilor și a dialogului social și sperăm ca noul Guvern să dea dovadă de responsabilitate și seriozitate“, a declarat Simion Hancescu, președinte FSLI.
Pentru informaţii suplimentare și declarații:
Preşedinte FSLI, Simion Hancescu: 0722.779.716
Secretar general FSLI, Cornelia Popa-Stavri: 0732.723.066
Prim-vicepreşedinte FSLI, George Purcaru:0744.242.804
Înghețarea angajărilor în educație afectează activitatea în mii de școli din toată țara
Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ cere Guvernului României să nu blocheze angajările în sistemul de educație, măsură propusă la rectificarea bugetară din această lună. Avertizăm, pe această cale, faptul că, din cele peste peste 6.500 de unități de învățământ cu personalitate juridică, sunt foarte multe unități cu posturi unice. De asemenea, se propune diminuarea bugetului Ministerului Educației Naționale cu peste un miliard de lei, din care aproape 500 de milioane lei sunt de la cheltuielile de personal și de la plata dobânzilor, în condițiile în care prevederile legii salarizării nu se aplică corect și nu se respectă sentințele judecătorești.
“Guvernul României propune înghețarea ocupării posturilor pentru personalul didactic auxiliar și nedidactic, prin formula de angajare de 1 post scos la concurs pentru 3 neocupate. În cele peste 6.500 de unități de învățământ cu personalitate juridică, deficitul de angajați este foarte mare pentru aceste categorii de angajați; în cea mai mare parte a acestor școli există un număr redus de posturi, cu mult sub normativele care se impun pentru o funcționare normală a acestora. Cele mai multe sunt posturi unice, iar angajările nu pot fi făcute pe formula propusă de Ministerul Finanțelor Publice. Este vorba despre posturile de secretare, contabili, laboranți, bibliotecare, îngrijitoare etc. Avertizăm faptul că blocarea angajărilor în sistemul de educație va duce la blocarea activității în multe unități de învățământ din România.
Propunerea de rectificare bugetară a Ministerului Finanțelor Publice include diminuarea cheltuielilor de personal cu 400 de milioane de lei, argumentând că M.E.N. a făcut estimări greșite la cheltuielile de personal, și cu 80 de milioane de lei a sumelor destinate pentru plata dobânzilor legale obținute prin sentințe judecătorești. Această propunere este de neînțeles, având în vedere faptul că, în acest moment, pentru majoritatea cadrelor didactice, Legea nr.153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice nu se aplică corect! Concret, conform Legii nr.153/2017, cadrele didactice care îndeplinesc funcția de diriginte, educatoarele, învățătorii, institutorii, profesorii pentru învățământul primar, profesorii pentru învățământul preșcolar, personalul didactic care are gradație de merit, personalul didactic din învățământul special, personalul didactic care asigură predarea simultană ar trebui să beneficieze de majorări ale salariilor cu procentele prevazute de lege pentru fiecare categorie, prin aplicarea acelor procente la salariile aflate în plată și nu prin raportare la salariile de bază din anul 2016!
Faptul că avem dreptate este recunoscut oficial și de Ministerul Muncii și Justiției Sociale, într-un răspuns la o adresă a F.S.L.I., dar și de instanțele de judecată care, prin sentințele date, recunosc faptul că salariile categoriilor de angajați menționați mai sus nu se calculează corect! Prin urmare, se impune ca în regim de urgență M.E.N. să aplice corect Legea nr.153/2017, iar M.F.P., înainte de a propune aceste diminuări ale cheltuielilor de personal, trebuie să se asigure că sunt fonduri pentru aplicarea corectă a legii!
F.S.L.I. respinge și propunerea privind diminuarea sumelor destinate pentru plata dobânzilor legale obținute prin sentințe judecătorești în condițiile în care, conform sesizărilor primite de la sindicatele afiliate, sunt multe cazuri în care nu se respectă prevederile sentințelor judecătorești, tăindu-se în mod arbitrar din sumele reale de care ar fi trebuit să beneficieze salariații. Punerea în practică a acestor măsuri propuse de Guvernul României va crea nemulțumiri în rândul salariaților din educație, existând și riscul declanșării unor acțiuni de protest”, a declarat președintele FSLI, Simion Hancescu
Informare FSLI privind intalnirea de la comisia tehnica pe mobilitatea personalului didactic 2019_2020
Răspuns MEN privind păstrarea statutului de titular a cadrelor didactice femei conform deciziei CCR
FSLI denunță umilirea profesorilor!!!
Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ atrage atenţia că angajaţii din educaţie au printre cele mai mici salarii din sistemul bugetar, în ciuda majorărilor anunţate în acest an. Avem profesori care sunt plătiţi cu mult mai puţini bani decât secretarele sau şoferii din primării, care beneficiază de salarii stabilite discreţionar. Este de-a dreptul revoltător, însă cum au reuşit aleşii să ajungă la salarii de zece ori mai mari decât ale profesorilor care au ani întregi de experienţă la catedră.
De la 1 ianuarie 2018 un profesor debutant, care avea în luna decembrie a anului trecut un venit net de 1.440 de lei, va primi o majorare salarială de doar 55 de lei. Este suma reală pe care o primeşte un cadru didactic, după creşterea salariului brut cu 25%. În realitate, majorarea salariului net este de doar 3,8%, după ce vor fi plătite contribuţiile către stat.
Un profesor, cu peste 40 de ani de muncă, va avea de la 1 ianuarie 2018, salariul net de 2.887 lei, ceea ce înseamnă o creştere a acestuia cu 117 lei, respectiv, o creştere reală de 4,2%.
Prin Legea cadru nr. 153/2017, prin care a fost stabilit raportul de 1/12 între cel mai mic şi cel mai mare salariu de la stat, personalul didactic de predare este poziţionat între 1,64 şi 2,76 (coeficienţi de salarizare), ceea ce înseamnă că personalul didactic de predare este situat în treimea inferioară a grilei de salarizare.
Îi reamintim, pe această cale, ministrului Muncii, doamna Lia Olguţa Vasilescu, faptul că această lege a fost elaborată, fără să existe negocieri serioase, confederațiile sindicale nu au primit acest proiect și nu au avut posibilitatea de a analiza proiectul în ansamblu. Au fost doar întâlniri separate cu liderii domeniilor ocupaționale, cărora li s-au prezentat grilele sectoriale și care nu au știut ce se întâmplă și în celelalte sectoare de activitate, așa cum au decurs negocierile la Legea nr.284/2010. Legea de salarizarea în sistemul bugetar ar fi trebuit să așeze salariații în grile în funcție de cât de mult depinde dezvoltarea economică a României de domeniul din care fac parte aceștia. Privind grilele de salarizare, admninistrația și cei care lucrează în instituțiile de forță ale statului român sunt domeniile cele mai importante din România, în viziunea celor care au aprobat această lege..
Legea cadru nr.153/2017 este o lege nedreaptă, atâta timp regulile de aplicare sunt diferite și discriminatorii. În timp ce angajaţii din educaţie vor primi acum, la început de an, sume infime, pentru aleși s-au făcut reguli speciale care s-au aplicat chiar de la data de 1 iulie 2017, când a intrat în vigoare acest act normativ. În cazul acestora se acordă indemnizații calculate prin înmulțirea coeficienților de ierarhizare cu salariul minim brut pe economie, care este începând cu data de 1 ianuarie 2018, de 1.900 lei.
Iată câteva exemple de indemnizaţii ale aleşilor locali – valoarea brută, de la 1 ianuarie 2018:
– Viceprimar de comună sub 3.000 locuitori – 5.700 de lei (coeficient – 3);
– Viceprimar de municipiu reședință de județ – 15.200 de lei (coeficient – 8);
– Primarul Capitalei – 19.000 de lei (coeficient – 10).
Însă, pentru angajaţii din primării şi consilii locale sau judeţene nu există coeficienți de ierarhizare, salariile acestora depinzând de bunăvoința șefului instituției și de venitul pe care îl primeşte acesta. Aşa s-a ajuns la situația în care sunt primării în care şoferii sau secretarele au salarii mai mari decât un profesor cu 25 de ani vechime.
Dacă în alte ţări, cu economie dezvoltată și cu democrație avansată, salariile din administraţia publică sunt mai mici decât cele din învăţământ, în România salariul mediu net din adiministraţie este de aproximativ 3.850 de lei, în timp ce în educaţie acesta este de aproximativ 2.350 de lei.
“Într-o ţară normală nivelul salariilor trebuie să reflecte importanţa muncii prestate de beneficiarii acestora. Este greu de spus care este cel mai important sector de activitate, dar cei mai mulţi specialişti susţin că învăţământul şi cercetarea sunt domeniile de care depinde dezvoltarea economică a unei ţări. În aceste condiţii, salariile din învăţământ ar trebui să fie printre cele mai mari. Dacă facem analiza obiectivă a modului în care sunt plătite cadrele didactice din România, constatăm că ţara noastră este atipică, salariile din educaţie fiind anormal de mici. Este revoltător faptul că, până în anul 1989, pe grila de salarizare a Legii nr.57/1974, un profesor de liceu ( clasa de salarizare 32), avea un salariu apropiat de un preşedinte de tribunal, iar profesorul debutant avea clasa de salarizare 18, pe o scară de la 1 la 41. Astăzi, de exemplu, salariile din administraţie și ordine publică sunt cu 60 la sută mai mari decât cele din educaţie, în timp ce în țările dezvoltate și cu o democrație avansată, lucrurile stau invers, adică salariile din educație sunt mai mari decât cele din administrație și ordine publică. Este revoltător că Legea cadru nr.153/2017 nu elimină această anomalie. Argumentul guvernanților este că “sunt mulți cei din educație și mai mult nu permite bugetul”. În învățământ numărul angajaţilor este stabilit în funcţie de numărul de copii, iar de la educaţia adevărată nu trebuie să facem rabat. Cu o asemenea poziționare în grilele de salarizare a celor care pregătesc viitoarea forță de muncă, șansele ca România să ajungă în rândul ţărilor cu nivel de trai ridicat tind către zero”, a declarat preşedintele FSLI Simion Hancescu.
Problema salarizării trebuie tratată cu aceeași măsură!
Federația Sindicatelor Libere din Învățământ își exprimă dezamăgirea față de atitudinea publică manifestată în ultimele zile de Președintele României, domnul Klaus Iohannis, de Prim – ministrul României, domnul Dacian Cioloș și de reprezentanții unor partide politice, ca urmare a amendamentelor aprobate de comisiile de muncă și de finanțe ale Camerei Deputaților privind majorarea salariilor personalului din învățământ în medie cu 15%, începând cu data de 1 ianuarie 2017, precum și majorarea salariilor din sectorul sanitar, două domenii vitale unde salariile sunt printre cele mai mici din sectorul bugetar.
Este de neînțeles această atitudine, dacă se are în vedere o realitate de necontestat – salariile personalului didactic din învățământ, mai ales ale celor la început de carieră, cu studii superioare, după ultima „majorare” prevăzută de O.U.G. 20/2016, au ajuns la 1100 lei net! Acesta este salariul net al unui cadru didactic cu studii superioare!
Trebuie amintit că F.S.L.I. s-a opus adoptării O.U.G. 20/2016, organizând un marș de protest în data de 1 iunie a.c. la care au participat aproape 15000 de manifestanți.
Mai mult, nu trebuie uitat că unul dintre angajamentele Guvernului Cioloș, la învestire, a fost acela al elaborării legii cadru de salarizare în sectorul bugetar- proiect de lege care nu este finalizat și supus dezbaterilor cu reprezentanții confederațiilor sindicale nici până la acest moment!
Federația Sindicatelor Libere din Învățământ a susținut, încă de la primele discuții purtate cu ministrul muncii, domnul Dragoș Pîslaru, pe marginea actelor normative în domeniul salarizării, necesitatea acordării unei creșteri medii a salariilor personalului din învățământ, cel mai târziu la data de 1 ianuarie 2017, creștere medie care ar permite eliminarea unora dintre inechitățile existente în prezent în salarizarea personalului din sistemul educațional și de la care să se poată pleca în elaborarea unei noi legi – cadru de salarizare.
În condițiile în care, la nivel guvernamental, nu s-au găsit soluții pentru rezolvarea inechităților de natură salarială existente în sectorul bugetar, în calitatea sa de for legislativ suprem, Parlamentul are îndreptățirea de a adopta legi menite să înlăture disfuncționalitățile din salarizarea bugetarilor.
Federația Sindicatelor Libere din Învățământ apreciază atitudinea constructivă și bunele intenții de care au dat dovadă pe parcusul celor peste șapte ore de dezbateri președinții celor două comisii, domnii Adrian Solomon și Viorel Ștefan, punând în discuție amendamentele propuse de sindicatele din educație la O.U.G. NR.20/2016, menite să rezolve unele lacune și inadvertențe din această ordonanță.
Avem speranța că toți parlamentarii din Camera Deputaților, care reprezintă interesele alegătorilor, vor da dovadă că au respect față de salariații celor două domenii strategice de care depinde viitorul României și vor fi prezenți în Plenul Camerei Deputaților pentru a vota pozitiv aceste amendamente.
Federația Sindicatelor Libere din Învățământ solicită public să fie supusă spre aprobare în Camera Deputaților și O.U.G. Nr. 14/2015 prin care s-au triplat salariile înalților demnitari, act normativ care nu a fost contestat de aceștia, așa cum o fac acum când s-a propus această majorare necesară, decentă și sustenabilă.
PREȘEDINTE,
Simion HANCESCU
București,3 Noiembrie 2016